Namazın Terkinin Küfür Olduğu Konusunda İhtilaf Yoktur

namazin-terkinin-kufur-oldugu-konusunda-ihtilaf-yoktur-akide-org


Alim bildikleri kişilerin kitaplarına mutlak bağımlı olan kimselere bir soru sorulduğunda “İctihad kapısı kapalı olduğuna göre yapılacak bir şey yok. Mevcut ictihadlardan en uygununu alıp, o ictihadla amel etmemiz gerekir...” demektedirler. Ta­bi ki bu yaklaşımın ümmeti ne hale getirdiği ortadadır. Bu kimselerde, evrensel olan yüce İslam dinini belli mezhebi dairelere hapsetme tema­yülü bulunmaktadır. Oysa ki din, mezhebin içinde değildir. Müslümanlar bilmediği bir konuyu öğrenmek için birçok alimin görüşüne müracaat edebilir. Ancak unutmamak gerekir ki, müslümanlar Kuranı Kerim'e göre müslümandırlar. "Asıl Dinsizlik Mezhebi Din Edinmektir" yazımızda da bahsettiğimiz gibi:

Evrensel olan bu dinin evrensel kaynağı Kuranı Kerim'dir. İslam dinini belli bir mezhebi daire içerisi­ne hapsetmek ve dinin evrensel kaynağı olan Kuranı Kerim'e müdahale hakkı tanımamak zulümdür.

Bu kimseler bir konu hakkında Kuran'ın muhkem hükümlerini nakletmek yerine kime ait olup olmadığı kesin olmayan mezhebi görüşleri nakletmeyi tercih etmektedirler. Böylece müslümanlar ile Kuranı Kerim arasına aşılması mümkün olma­yan setler çekmişlerdir. Bu müdahale, vebali çok büyük olan bir cürettir. Kuranı Kerim alimlerin de­ğil, bütün dünya müslümanlarının Kitab'ıdır. Müslü­man Kitab'ını okuyacak, anlama­ya çalışacaktır. Alimlere düşen görev, Kitab'ı müslümanların elinden almak değil, Kitap'taki bir hükmü yanlış veya eksik anlayan bir müslümanı uyararak düzeltmektir.


Peki namaz konusunda kimler neye göre ihtilaf etmişlerdir?

Kuran'da namaz konusunda bir ihtilaf yoktur. İhtilaf edenler Kuran yerine kendi görüşlerini din edinenlerdir. “Namaz konusunda ihtilaf var demek” insanları ihtilafa sürüklemektir.

Namaz Kılmayan İnsanların Kuranı Kerim'e Göre Durumu


“(...)Namaz kılın müşriklerden olmayın” (Rum 31)


Bu ayete göre namaz kılmayan kişi müşriktir. Müşrikler ise İslam’a göre namazla mükellef değillerdir. Müşriklerin yapması gereken ilk şey İslam’a girmeleridir. İslam’a girdiğini söyledikten sonra namaz kılmamaları ise mümkün değildir. Kılmıyolarsa henüz İslam’a girmiş sayılmazlar.

“(...) Namaz kılarlarsa dinde sizin kardeşleriniz olurlar. (...)” (Tevbe 11)


Kuran, diğer bir ayette mealen “Müslümanlar ancak kardeştir (...)” (Hucurat 10) buyrulmaktadır. Ayete göre namaz kılmayan kişi Müslümanın kardeşi sayılmadığına göre Müslüman değildir. Müslüman değilse namazla mükellef de değildir.

“Onlardan sonra öyle bir nesil geldiki namazı terk ettiler, şehvetlerine uydular. (...)” (Meryem 59)


"Onlara: 'rüku edin', denildiği zaman, rüku etmezler. Yalanlayıcıların o gün vay haline." (Mürselat 48-49)


“O (kafir) ne sadaka (zekat) verdi ne de namaz kıldı.” (Kıyame 31)


“(Cehennemdekiler) 'Biz namaz kılanlardan değildik.' derler” (Müddessir 43)


“Verdiklerinin kabul olunmasına engel olan, Allah'ı ve Peygamberini inkar etmeleri, namaza tembel tembel gelmeleri, istemeye istemeye vermeleridir.” (Tevbe 54)


“(...) Onlar (kafirler) sağlam iken secde etmemişlerdi.” (Kalem 43)


Ayetlerde namaz kılmayanların Müslüman olmadıkları, secde etmeyenlerin kafir olduğu bildirilmektedir. Kafire zorla namaz kıldırmak İslam’a göre yanlıştır. Ayetlerde de görüldüğü gibi namaz kılmamanın cezası ahirette verilecektir.

“O haram aylar çıkınca, artık o müşrikleri nerede bulursanız öldürün. Onları yakalayın. Onları alıkoyun. Onların bütün geçit yerlerini tutun. Eğer, tevbe edip namaz kılar ve zekât verirlerse, yollarını serbest bırakın. Gerçekten Allah Gafurdur, Rahimdir.” (Tevbe 5)


Ayettede belirtildiği gibi tevbe etmeyen, namaz kılıp zekat vermeyenler henüz iman etmemiş müşriklerdendir. Şirkten tevbe etmenin şartı da namaz kılıp zekat vermektir. Namaz kılıp zekat vermeyenler tevbe etmiş sayılmazlar; Müslüman sayılmaları için ise, Müslüman olmanın şiarı olan namaz kılmaları ve zekat vermeleri şart koşulmuştur.

“(...)Şüphesiz namaz Allah’a derinden saygı duyanlardan başkasına ağır gelir.” (Bakara 45)


Namaz Kılmayan İnsanlarla İlgili Hadisler


  • “Kişi ile küfür arasında namaz vardır. Namazı terk eden küfre girer.” (Müslim)
  • “Küfür ile iman arasında namazı terk vardır.” (Tirmizi)
  • “Bizimle onlar arasındaki ahit (Müslüman olduklarına dair söz) namazdır. Kim namazı terk ederse kafir olur” (Ahmet bin Hanbel)
  • “Namazı bilerek terk eden dinden çıkar.” (Tirmizi)
  • “Namazı olmayan kişinin hiçbir şeyi yoktur.” (Ahmet bin Hanbel)
  • “Namazı terk edenin İslam’da nasibi yoktur.” (Hz Ömer)
  • “Namazı olmayanın dini yoktur.” (İbn Mesud)
  • “Namazı olmayanın imanı yoktur.” (Ebu Derda)
  • “Namazı terk küfürdür. Bunda ihtilaf yoktur.” (Cabir bin Abdullah)
  • “Selefin büyük çoğunluğu namazın farz olduğunu inkar etmeyip kılmazsa yine de kafirdir.” demişlerdir. (İbn Teymiyye)
  • “Namazı terk eden kafir olur.” (İbn Abbas)
  • “Namazı terk etmek ihtilafsız küfürdür.” (Eyüp el Sihtiyani)
  • “Namaz kılmayan kafirdir.” (Hz Ali)
  • “Namazı kasıtlı (mazaretsiz) olarak terk eden Allah’ın zimmetinden çıkar.” (Muaz bin Cebel)

Sahabeler namazın terkinin küfür olduğu konusunda ittifak halindedirler. Peygamberimiz ve dört halife döneminde Müslüman olduğunu söyleyip de namaz kılmayan tek bir fert bile yoktu. Çünkü o gün sadece kafirler namaz kılmazdı. Münafıklar bile Müslüman gözükmek için namaz kılarlardı.

Hz Ömer, Abdullah bin Mesud, İbni Abbas, Ahmet bin Hanbel, İshak bin Rahaveyh, Hakim bin Huteybe, Ebu Davud Tayalisi, Abdullah bin Mübarek, Zübeyr bin Harb, İbrahim en-Nehai, Ebu Bekir bin Ebu Şeyhe gibi ashab namaz kılmamayı küfür olarak görmüşlerdir.

Namaz kılmayarak, Yaradan'ı her an nefsinde hissetmeyen bir insan, bakın neler kaybediyor:

“Sana kitaptan vahyedileni oku, namazı dosdoğru kıl! Çünkü namaz, yüz kızartıcı şeylerden ve kötülüklerden alıkoyar. Allah’ı anmak en büyük ibadettir. Allah ne yaptığınızı bilir.” (Ankebut 45)


Buradan da anlaşılıyor ki, namaz kılmayarak Allah ı zikretmeyen, anmayan, onu yüceltmeyen, onun huzur ve mutluluğundan uzak kalan, namazın getirisinden ve onun faydalarından da yararlanamayacaktır.

Nureddin ÖZDEMİR


Ayrıca, "Kuranı Kerim Ölünün Arkasından Okunsun Diye İndirilmemiştir" yazımızı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.
İslâm Akîdesi

Akîde.org ekibi olarak yazılarımız ile; mezhepçiliğin, kör taassubun, uydurma hadislerin ve tam ters istikâmetteki hadis inkarcılarının gürültüleri arasında gerçek İslâm'ı arayanlara ulaşmayı amaçladık. Dinde tek kaynağımız Kur'ân-ı Kerim, örneğimiz ise Hz. Muhammed'dir...

Daha yeni Daha eski