Her ayetin nasıl yaşanacağı ve nasıl pratiğe dönüştürüleceği bizzat peygamberimiz tarafından ortaya konmuştur... Kuranı Kerim ne yapacağımızı, peygamber ise nasıl yapacağımızı gösterir.
Peygamberi örnek almak demek, Kuran'ı peygamberin yaşadığı gibi yaşamaktır.
Rabbimiz olan Allah ve bize örnek olarak bildirilen Allah'ın resulü infak ve zekatı ayrı ayrı zikretmesine rağmen, Kuran'ı anlamaktan yoksun bazı kimseler bu ayrımı görmeyerek infak ve zekat ayrımını ortadan kaldırmak yoluyla insanların zihnini bulandırmaktadır.
İnfak ve Zekat Ayrımını Ortadan Kaldıran Cahiller
Son zamanlarda Kuran'ı anlamaktan mahrum zihniyetler, zekat ile infak ayrımını ortadan kaldırmak için dillerini eğip bükerek Allah'a dinini öğretmektedirler. Bunların yanılgısı zekat ile infak meselesini aynı görmeleridir. Bu da Kuran'ı anlamadıkları ya da anlamak istemedikleri veya şeytani niyetlerle müslümanların akidelerini bozmak istedikleri içindir.
Bu kişiler Allah'ın resulünün en alt limitini 1/40 olarak bildirdiği ve uyguladığı zekat ile infakı aynı kefeye koyup, zekatın miktarı olarak "ihtiyaçtan fazlası verilmeli" demektedirler... Oysa bunun delil getirdikleri ayetle uzaktan yakından bir alakası yoktur. Zekatta 1/40 en alt limittir. İsteyen yarısını, isteyen zekatı düşen malının tamamını verir. Buna mani bir durum yoktur. Ancak 1/40'in altında veren kişi zekat vermiş sayılmaz, infak etmiş sayılır.
Bu kişilere "Madem öyle, haydi ihtiyacınızdan fazlasını zekat olarak verin ve bu konuda örnek olun" dediğimizde "İhtiyaçlarımızdan arta kalan bir şey olmadığı için zekat veremiyoruz" diyerek bir yandan samimiyetsizliklerini diğer yandan okudukları ayetleri bile anlamadıklarını ortaya koymaktadırlar. Zekatta en alt limit olan 1/40 'i az bulanlar, genellikle hiç zekat vermeyenlerdir.
"(...) Sana neyi infak (yunfigune) edeceklerini soruyorlar. De ki: Afvı (İhtiyaçlarınızdan artanı) Allah size ayetlerini böylece açıklamaktadır. Umulur ki düşünürsünüz." (Bakara 219)
Ayet mealen zekattan değil infaktan bahsetmektedir. Çünkü ayette zekat kelimesi değil, infak kelimesi geçmektedir.
İnfak kelimesi "ne-fe-ka" kökünden türemiştir. Lügat olarak, tükenmek, azalmak anlamlarına gelir. “Nafaka” harcanan para veya ihtiyaçların tamamı için gerekli kazanç anlamında kullanılır. İnfak ise malı veya benzeri ihtiyaç maddelerini hayır yolunda harcamak, tüketmek anlamındadır. Allah yolunda harcamaya infak denir. Terim olarak infak: Gerek akrabalardan ve gerekse diğer insanlardan yoksul ve muhtaç olanlara para veya imkanlardan sarf etmektir.
Zekat ile İnfak Arasındaki Farklar Nelerdir?
1- Kur'an'da infak, türevleriyle birlikte 73 yerde geçmektedir.
Kuranı Kerim'de zekat kelimesi "z-k-y" kökünden türemiştir.
Sözlükte "artmak, çoğalmak, bereket, temiz olmak, iyi, düzgün, uygun ve verimli olmak" gibi anlamlara gelmektedir. 18 surede 31 ayette geçmektedir.
2- İnfak, fakir zengin herkesin imkanı ölçüsünde icra edeceği bir ameldir.
Zekat, sadece zengin Müslümanların mükellef oldukları ameldir.
3- İnfak ile ilgili ayetler Mekke’de vahyin inmesi ile beraber gündeme gelen bir ameldir.
Zekat, vahyin ilk inmeye başlamasından çok sonraları nüzul olan ayetlerdir.
4- İnfak Müslim, İslam’a ve müslümanlara düşmanlık etmeyen herkese verilir.
Zekatın nerelere verileceği ayetle belirtilmiştir. (bkz. Tevbe 60)
5- Zekat sadece maddi olarak yerine getirilecek bir ameldir.
İnfak maddi olarak yerine getirilecek bir amel olmakla beraber sahip olunan her şeyden infak edilir.
Mesela ilmin infakı, ilmi başkalarına öğretmek, insanlara faydalı olmaktır.
Evin infakı, evleri, Allah’ın dininin öğrenildiği mekan yapmak veya dışarıda kalmış insanları misafir etmektir.
Arabanın infakı yolda kalmışı gideceği yere götürmektir.
İnfak zekatı da içine alan bir ibadettir.
6- Her zekat infaktır, ancak her infak zekat değildir.
7- Zekatta alt limit vardır. (1/40)
İnfakta bir miktar yoktur. Fakir de zengin de durumuna göre infak eder.
8- Zekatı İslam devleti vermeyenlerden zorla da olsa alır, ancak infakı teşvik eder.
9- Zekat yılda bir defa verilir. İnfak her zaman yapılır.
10- Zekatta nisap miktarı vardır. Bu miktarın altında mala sahip olanlara zekat düşmez ve bunlar zekat vermek ile mükellef değillerdir. İnfak ise, 2 ekmek varsa bile birisi infak edilebilir.
Bu ve buna benzer daha bir çok yönden infak ile zekat birtakım farklılıklar arz eder.
İnfak ve zekat ayrımını ortadan kaldırmak, infak ve zekattan ayrı ayrı bahseden Allah’a dinini öğretmektir.
Cahillerin delil olarak sundukları ayet zekattan değil infaktan bahsetmektedir. Bunu bile anlamaktan mahrum olan kişilerin ahkam kestiklerini görüyoruz. Bunlar bir yandan 4 rekatlık namazları 2 rekata düşürmeye çalışırlarken burada da en alt limiti 1/40 olan zekatı az buluyorlar. Amaçları müslümanların akidelerini bozmaktır.
Nureddin ÖZDEMİR
Ayrıca, "Tağut Kimdir?" yazımızı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.